Moduł Handel nie wymaga od Klienta dostosowania jego struktur organizacyjnych do systemu. Mechanizm definiowania dokumentów (poza standardowymi, udostępnionymi w systemie) i budowania relacji miedzy nimi daje duże możliwości adaptacji systemu do istniejącego w firmie obiegu dokumentów handlowych i magazynowych. Jednocześnie można narzucić poprzez system rozwiązania organizacyjne, modyfikujące dotychczasowe sposoby funkcjonowania przedsiębiorstwa. Moduł w jednym i drugim przypadku staje się sprawnym narzędziem pracy i zarządzania działami „przychodowymi” w firmie.
Program enova zarządza dokumentami magazynowymi, na podstawie dokumentów magazynowych mogą być tworzone dokumenty sprzedaży i odwrotnie. Poza standardowymi relacjami między dokumentami, Klient ma możliwość definiowania własnych dokumentów i tworzenia zależności między nimi. Ta metoda pozwala na stworzenie dowolnego obiegu dokumentów w firmie bez konieczności „naginania” jej organizacji do systemu. Relacje między dokumentami. Definiowanie własnych powiązań umożliwia tworzenie relacji wielu dokumentów np. Użytkownik ma możliwość przekształcenia jednego dokumentu zakupu do wielu przyjęć magazynowych w różnych magazynach.
W programie enova można przechowywać dokumenty wzorcowe, które nie wpływają na stany magazynowe, a służą do szybkiego tworzenia innych dokumentów. Typy dokumentów. W systemie enova, w części Handel, występuje najczęściej wykorzystywany standardowy zestaw dokumentów: faktury zakupu, korekty zakupu, faktury (dla firmy, dla osoby fizycznej, MP, do paragonu, zbiorcze) paragony, korekta sprzedaży, rezerwacje, oferty, zamówienia, przyjęcie do magazynu, wydanie z magazynu, przesunięcie między-magazynowe, rozchód wewnętrzny, inwentaryzacja, strata, nadwyżka i inne. Mechanizm tworzenia własnych dokumentów umożliwia dostosowanie systemu do potrzeb Użytkownika. Numeracja dokumentów jest definiowana przez Użytkownika.
FAKTURY I MAGAZYN
CENNIK ENOVA
Lista jest miejscem przechowywania informacji o towarach i usługach. Karta towarowa zawiera dane o nazwie, dostawcy, przechowuje wiele rodzajów kodów identyfikacyjnych, jednostkę, stawkę VAT oraz definiuje wartość narzutu i marży. Odpowiednie zdefiniowanie kart umożliwia edycję nazw i opisów na dokumentach sprzedaży. Karty towarowe występujące w module Handel przechowują także informacje o zasobach, uzyskanej marży i obrocie. Opis w module Handel. Ceny. Enova pozwala na stworzenie dowolnej liczby cen. Ich wartość definiowana jest poprzez narzut, marżę, różnego rodzaju cechy kontrahenta i towaru. Mechanizm ten umożliwia automatyzację wyliczenia cen, wartości brutto i netto. Określenie wartości ceny podstawowej na karcie towaru (np. równej cenie zakupu) zapoczątkowuje proces automatycznego wyliczenia pozostałych cen.
FAKTURY I MAGAZYN
EWIDENCJA VAT
Moduł Faktury prezentuje rejestr VAT w postaci tabelarycznego zestawienia z możliwością wydruku deklaracji podatkowych. Moduł Faktury zapewnia obsługę w zakresie ewidencjonowania dokumentów sprzedaży, towarów oraz usług. Moduł Ewidencji Środków Pieniężnych, uzupełniający funkcjonalność Faktur, dostarcza informacji o stanie rozrachunków z kontrahentami i stanie finansowym przedsiębiorstwa. Bogaty wachlarz raportów pozwala analizować efektywność działań handlowych. Podstawowe funkcje to: generowanie list i dokumentów sprzedaży, tworzenie kart towarowych i usługowych, definiowanie cen i tworzenie cenników, przechowywanie informacji o kontrahentach, bankach i urzędach. Program prowadzi ewidencję rozrachunków (z uwzględnieniem kompensat), posiada całą gamę dokumentów związanych z rozrachunkami z kontrahentami typu: noty odsetkowe, ponaglenia zapłaty, przelewy (w tym przelewy elektroniczne). System filtrów definiowanych przez Użytkownika zapewnia duże możliwości w zakresie sporządzania zestawień i pozyskiwania w dowolnym momencie informacji istotnej dla Użytkownika.
FAKTURY I MAGAZYN
INWENTARYZACJA
System enova pozwala ewidencjonować dokumenty inwentaryzacji. Na ich podstawie umożliwia stworzenie dokumentów typu Inwentaryzacja Strata i Inwentaryzacja Nadwyżka. Dokumenty te, wynikające z różnicy pomiędzy stanem w systemie a inwentaryzacją, powstają dopiero w momencie zatwierdzenia dokumentu Inwentaryzacji. Jednak odpowiednie raporty na bieżąco pozwalają określić wielkość straty i nadwyżki inwentaryzacyjnej.
FAKTURY I MAGAZYN