Rodzaje środków trwałych czyli, finanse i księgowość. Zgodnie z ustawą do środków trwałych zalicza się stanowiące własność lub współwłasność jednostki: – nieruchomości (grunty, budynki) – maszyny i urządzenia, – środki transportu, – inne przedmioty, o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. Zgodnie z ustawą do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się: – prawo użytkowania wieczystego gruntu, – spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, – prawa autorskie, – prawa do projektów, wynalazków, patentów, licencji, – programy komputerowe, – know-how o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. Pod pojęciem inwestycji w obcych środkach trwałych rozumie się koszty poniesione w obcych środkach trwałych, mające na celu ich przystosowanie do potrzeb użytkowników, polegające na przebudowie, rozbudowie, modernizacji i adaptacji tych obiektów jeśli: – wykonane roboty są kompletne i ich efekty zdatne do użytku, – obiekty, w których roboty wykonano będą użytkowane dłużej niż 1 rok. Pozostałe środki trwałe to najczęściej wyposażenie lub niskocenne składniki majątku trwałego, które są zwykle umarzane metodą jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.
Finanse i księgowość
Informacja jest również niezbędnym elementem controllingu będącego narzędziem integrującym decyzje i działania różnych szczebli przedsiębiorstwa kierując je na główny cel przedsiębiorstwa. Controlling wspomagając system zarządzania analizuje między innymi potencjalne odchylenia od założonego planu wraz z ich przyczynami. Controlling bada sposoby zapobiegania odchyleniom, a także ocenia istniejące rozwiązania, proponuje nowe. Analizy są skuteczne, jeśli zapewniony jest dostęp do bieżących informacji zarówno wewnętrznych przedsiębiorstwa jak i zewnętrznych. W zależności od celu organizacji wyznaczonego przez jej funkcję controling może być zdefiniowany w wymiarze strategicznym oraz operacyjnym. Podejście strategiczne skierowane jest na długookresowe zamierzenia w realizacji celów. Natomiast controlling operacyjny zajmuje się utrzymaniem równowagi ekonomicznej w przedsiębiorstwie w zakresie przychodów, kosztów, zysku i płynności finansowej. W tym podejściu podstawowym źródłem informacji dla controllingu jest rachunkowość, planowanie oraz zarządzanie przez cele. Informacja narzędziem controllingu staje się dla przedsiębiorców niezbędnym elementem sterowania opartym na nowych metodach zarządzania.
Analizy Finansowe Sage Symfonia czyli, finanse i księgowość.
System Symfonia to pakiet zintegrowanych programów wspomagających zarządzanie w małych i średnich firmach. Wspierając zarządzanie ułatwia zarówno codzienną działalność firmy w zakresie ewidencji i obsługi zdarzeń gospodarczych, jak również umożliwia uzyskanie precyzyjnych informacji, niezbędnych do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych w przedsiębiorstwie. Stały rozwój systemu Sage Symfonia jest gwarancją jego pełnej zgodności z polskim prawem oraz dostosowania do zmieniających się potrzeb Użytkowników, działających na konkurencyjnym rynku. Nowoczesne technologie informatyczne wykorzystane przy tworzeniu aplikacji zapewniają ich wysoką wydajność oraz bezpieczeństwo zgromadzonych danych. Intuicyjność obsługi programów pakietu Sage Symfonia pozwala na zwiększenie efektywności i komfortu pracy związanej z obsługą księgową oraz kadrową firmy. Integracja programów wchodzących w skład systemu zapewnia wymianę danych między poszczególnymi elementami systemu, eliminując w ten sposób konieczność wielokrotnego wprowadzania tego samego dokumentu. Szeroki zakres analiz oraz wbudowane mechanizmy kontrolne oprogramowania Sage Symfonia pozwalają na bieżącą kontrolę sytuacji finansowej firmy oraz szybkie reagowanie na obniżenie rentowności firmy. Rozbudowane mechanizmy sterowania ceną oferowanych towarów i usług pomagają w zwiększeniu konkurencyjności firmy na rynku.
Finanse i księgowość.
Sage Symfonia – program wspomaga i przyspiesza pracę działów finansowo-ekonomicznych w firmie. Umożliwia szybkie przygotowanie dowolnych analiz danych zaewidencjonowanych w programie Finanse i Księgowość. Wykorzystuje wzbogacony o dodatkowe funkcje arkusz kalkulacyjny MS Excel. Szybkie tworzenie analiz, raportów i zestawień dla potrzeb wewnętrznych oraz dla zewnętrznych instytucji finansowych. Znaczne skrócenie czasu pracy potrzebnego na dotarcie do danych finansowych i przeprowadzenie analizy finansowej w przedsiębiorstwie. Różnorodne gotowe zestawienia i raporty np. dane do sprawozdania F01 zgodnie z wymaganiami GUS; wzorcowe arkusze obrotów kont i sald; wskaźniki finansowe i ich interpretacja oraz prezentacja na wykresach; arkusze bilansu, rachunku zysków i strat w dowolnych przedziałach czasu i wiele innych.
Ewidencja VAT czyli, finanse i księgowość.
Rozpoczynając księgowanie w nowym roku należy stworzyć Nowy rok obrachunkowy w konfiguracji, w tym celu należy wejść do Narzędzia / Opcje / Księgowość / Okresy Obrachunkowe, wybrać Nowy i uzupełnić puste pola. Rozpoczynając księgowanie w nowym okresie obrachunkowym należy wygenerować plan kont oraz schematy księgowe, w tym celu stojąc w nowym roku obrachunkowym należy wybrać Czynności / Generuj konta i schematy księgowe z poprzedniego okresu. Czynność jest widoczna po zapisaniu zmian dla konfiguracji, po dodaniu nowego okresu obrachunkowego. Na początku roku należy wygenerować salda dla kont z poprzedniego okresu, w tym celu stojąc w Ewidencji dokumentów należy wybrać Czynności / Generuj BO z poprzedniego okresu / Salda (dla kont nie rozrachunkowych), jeśli zostawimy pole wybrane konto puste, zostanie wygenerowane BO dla wszystkich kont (nie rozrachunkowych). Pole liczba zapisów na BO mówi o maksymalnej liczbie dekretów jakie zostaną wygenerowane. Jeżeli generujemy bilans otwarcia dla kont rozrachunkowych należy wybrać Czynności / Generuj BO z poprzedniego okresu / Zapisy nierozliczone, jeśli zostawimy pole wybrane konto puste, program wygeneruje nam BO dla wszystkich kont. Najlepiej generować BO osobno dla poszczególnych kont rozrachunkowych np. 200 ,201 ,202 itp. Komunikat mówiący o tym, że kwoty zapisów na konta bilansowe Winien i Ma powinny być równe w obrębie dekretu pojawiające się w rezultacie w tym przypadku nie są błędem. Dla kont rozrachunkowych BO powstaje poprzez ponowne zaksięgowanie wszystkich zapisów nierozliczonych z poprzedniego okresu obrachunkowego. Należy przed generowaniem, BO sprawdzić w poprzednim okresie obrachunkowym czy nie ma zapisów nierozliczonych na kontach księgowych (Księgowość > Rozliczenia księgowe, a rozliczonych na poziomie EŚP. Jeśli zapisy nie były powiązane z płatnościami lub zapłatami z EŚP, to rozliczenie na poziomie EŚP nie zostało przeniesione na rozlicznie zapisów. Błędy tego typu mogą się pojawiać, dlatego że schemat księgowym w poprzednim okresie był nie poprawnie stworzony i dla pozycji rozrachunkowych brakowało powiązania. Statystyczne różnice kursowe musimy wystornować, w tym celu tworzymy nowe polecenie księgowania wybieramy Czynności / statystyczne różnice kursowe / stornuj. W miejscu Korygowane PK wybieramydokument PK, w którym na koniec poprzedniego roku takie różnice były generowane.
Finanse i księgowość.
Moduł Faktury prezentuje rejestr VAT w postaci tabelarycznego zestawienia z możliwością wydruku.
Grupy czyli, finanse i księgowość.
Kartoteka środków trwałych to podstawowa kartoteka programu. Powinny się w niej znaleźć wszystkie środki trwałe wprowadzone do ewidencji firmy. Stanowi ona główne źródło informacji na temat majątku trwałego danej jednostki gospodarczej. Zbiór ten dzieli się na : – środki trwale – wartości niematerialne i prawne – inwestycje w obcych środkach trwałych – pozostałe środki trwałe (wyposażenie).
Finanse i księgowość.
Towary mogą być grupowane w oparciu o mechanizm cech.
Ewidencja Środków Pieniężnych enova czyli, finanse i księgowość.
Opis modułu Środki Trwałe, będącego jedną z części Zintegrowanego Systemu Zarządzania humansoft HermesSQL. Moduł ten jest dość autonomiczny w stosunku do całości systemu, jednak potrafi ściśle współpracować z pozostałymi opcjami programu. Wprowadzenie środków do ewidencji nie wymaga długotrwałego wdrożenia i może być przeprowadzone przez osobę zajmująca się na co dzień naliczaniem amortyzacji. Program uwzględnia wymogi aktualnych przepisów prawa. Pozwala ewidencjonować wartości bilansowe i podatkowe. Ewidencja bilansowa ujmowana będzie w księgach rachunkowych a podatkowa generuje informacje dotyczące podatku dochodowego. Podstawowe funkcje modułu (rodzaje środków trwałych) Środki Trwałe: Prowadzenie ewidencji: – środków trwałych – wartości niematerialnych i prawnych – inwestycji w obcych środkach trwałych – wyposażenia Wprowadzanie i edycja dokumentów transakcyjnych OT przyjęcie środka trwałego LT likwidacja/sprzedaż środka trwałego WT zwiększenie/zmniejszenie wartości środka trwałego MT zmiana miejsca użytkowania środka trwałego AT zmiany w kartotece środka trwałego (stawka amortyzacji, nazwa, grupa GUS itp.) PT dokument przeszacowania/aktualizacji środka trwałego Niezależna amortyzacja bilansowa i podatkowa Naliczanie amortyzacji i umorzenia w trybie miesięcznym z uwzględnieniem wprowadzonych wcześniej dowodów transakcyjnych Możliwość stosowania różnych metod amortyzacji – liniowa – degresywna – jednorazowa Możliwość rozpoczęcia pracy z programem w dowolnym momencie roku Wyznaczanie planu amortyzacji na aktualny rok obrachunkowy. /źródło: Humansoft/
Finanse i księgowość.
Prowadzenie raportów kasowych i bankowych. Służy do wystawiania i drukowania kwitów KP i KW, na podstawie, których sporządzany jest raport kasowy za dowolny okres oraz do ewidencji wyciągów bankowych. Rozliczenia pomagają na bieżąco śledzić stan rozrachunków z kontrahentami, (stan zobowiązań i należności). Funkcja jest wzbogacona o opcje naliczania odsetek oraz drukowania not odsetkowych, ponagleń zapłaty, potwierdzeń salda i poleceń przelewu (w tym przelewów elektronicznych). Program prowadzi również ewidencję rozrachunków walutowych wraz z tabelą kursów i automatyczną ewidencją różnic kursowych bieżących i statystycznych na koniec roku.
Filtrowanie danych czyli, finanse i księgowość.
Towary mogą być grupowane w oparciu o mechanizm cech.
Finanse i księgowość.
Szukanie informacji za pomocą filtrowania wykonywane jest za pomocą wiersza filtrowania. W polach wiersza filtrowania zapisywane są wartości a dostępna w polach ikona filtrowania wyświetla listę warunków filtrowania i opcji wykonania Operacji.
Rodzaje środków trwałych czyli, finanse i księgowość.