Jak moduł awizacji dostaw łączy się z innymi systemami, by usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw?
Połączenie z systemami ERP i WMS dla lepszych przyjęć towaru
Moduł awizacji dostaw, często stanowiący część większego systemu zarządzania logistyką, rzadko działa w oderwaniu od innych programów w firmie. Jego integracja z systemami takimi jak ERP (do zarządzania całą firmą) i WMS (do zarządzania magazynem) jest bardzo ważna. System ERP często przechowuje informacje o złożonych zamówieniach zakupu i oczekiwanych dostawach. Moduł awizacji potrzebuje tych danych, aby wiedzieć, jakie transporty są planowane i kiedy. Pozwala to efektywnie zarządzać dostępnością okien czasowych na dokach magazynowych. Dostawcy lub przewoźnicy wprowadzają dane o planowanej wizycie, często w oparciu o informacje z zamówienia w ERP.
Dzięki integracji, informacja o zarezerwowanym terminie dostawy trafia do systemu WMS. Magazyn dostaje wtedy jasny sygnał, że konkretna przesyłka ma przyjechać o określonej godzinie. Umożliwia to pracownikom magazynu odpowiednie przygotowanie strefy przyjęć i zasobów, na przykład sprzętu. Status ciężarówki, który jest śledzony przez moduł awizacji (np. przybyła na plac, podjechała pod dok), może być widoczny również w WMS. WMS może z kolei wysłać informację zwrotną do modułu awizacji po zakończeniu procesu przyjęcia towaru. Ta dwustronna wymiana danych zapewnia, że magazyn jest dobrze przygotowany, a informacja o przyjęciu towaru szybko trafia do systemu, aktualizując stany zapasów (często synchronizowanych z ERP).

Integracja z systemem TMS i jej wpływ na cały łańcuch
Moduł awizacji dostaw często integruje się również z systemem zarządzania transportem (TMS). System TMS odpowiada za planowanie i realizację przewozów w firmie. Moduł awizacji może dostarczać do TMS informacji o dostępności doków magazynowych w określonych oknach czasowych. Pomaga to TMS w tworzeniu bardziej realistycznych harmonogramów transportowych. Unika się wtedy planowania przyjazdów ciężarówek w godzinach, gdy wszystkie doki są zajęte. Z kolei TMS może wysyłać do modułu awizacji dane o zaplanowanych odbiorach lub dostawach, w tym informacje o przewoźniku i typie ładunku. Ta wymiana danych między systemami poprawia koordynację między planowaniem transportu a możliwościami operacyjnymi w magazynie.
Połączenie modułu awizacji z innymi systemami w przedsiębiorstwie usprawnia zarządzanie całym łańcuchem dostaw. Zapewnia lepszy przepływ informacji między działami, takimi jak logistyka, magazyn, zakupy czy nawet sprzedaż. Dostęp do aktualnych danych o planowanych przyjazdach i statusie ich obsługi poprawia widoczność w łańcuchu. Lepsza komunikacja między przewoźnikami a obiektem magazynowym redukuje opóźnienia. Sprawniejsza obsługa na dokach, możliwa dzięki dobrej koordynacji, przyspiesza przepływ towarów przez magazyn. Wszystko to razem przyczynia się do zwiększenia ogólnej efektywności i lepszego zarządzania łańcuchem dostaw. Informacja dociera do właściwych osób we właściwym czasie.
Nowoczesna platforma awizacyjna odmieniła logistykę w firmie LogiSped.
Firma „LogiSped” przez lata zmagała się z chaosem w swoim magazynie, gdzie nieustanne kolejki ciężarówek i opóźnienia w dostawach stały się codziennością. Zarząd zdawał sobie sprawę, że tradycyjne metody zarządzania przestały wystarczać, a rosnąca liczba operacji wymagała nowoczesnego podejścia. W poszukiwaniu rozwiązania, natrafili na innowacyjne narzędzie, jakim jest Platforma do awizacji, która obiecywała zrewolucjonizować ich procesy logistyczne. Ta technologia wydawała się odpowiedzią na ich problemy, oferując kompleksowe zarządzanie i koordynację przepływu towarów.
Po wdrożeniu nowego systemu, pracownicy „LogiSped” szybko dostrzegli, jak efektywne stało się Zarządzanie awizacjami. Umożliwiło ono precyzyjne planowanie przyjazdów i odjazdów pojazdów, co znacząco skróciło czas oczekiwania i zredukowało zatory przed bramami magazynu. Co więcej, cały System zarządzania awizacjami dostarczał bieżących informacji wszystkim zainteresowanym stronom, od dostawców po kierowców. Dzięki temu komunikacja przebiegała sprawniej, a ewentualne problemy można było rozwiązywać na bieżąco, zanim przerodziły się w poważniejsze komplikacje.
Zarządzanie oknami czasowymi
Jednym z najważniejszych elementów nowego rozwiązania okazało się zarządzanie oknami czasowymi, które pozwoliło na optymalne wykorzystanie ramp załadunkowych i rozładunkowych. Firmy transportowe mogły rezerwować dogodne dla siebie terminy, a magazyn pracował w sposób bardziej płynny i przewidywalny. Całościowo, wdrożony System YMS (Yard Management System) objął kontrolą nie tylko awizacje, ale również ruch pojazdów na terenie zakładu, dostęp do parkingów i wag. To zintegrowane podejście przyniosło wymierne korzyści w postaci zwiększonej efektywności operacyjnej.

Ogólnie rzecz biorąc, System awizacji stał się fundamentem nowoczesnej logistyki w „LogiSped”, eliminując chaos i wprowadzając porządek. Szczególnie istotnym modułem okazało się Awizowanie dostaw VSS, które dostarczało szczegółowych informacji o każdej planowanej dostawie, włącznie z danymi kierowcy czy specyfikacją ładunku. Taka dokładność pozwalała na jeszcze lepsze przygotowanie się do przyjęcia towaru i minimalizowała ryzyko pomyłek. Pracownicy docenili również możliwość monitorowania statusu dostaw w czasie rzeczywistym.
Dzięki temu, że firma postawiła na kompleksowe rozwiązanie, jakim jest Platforma do awizacji, udało się nie tylko usprawnić bieżące operacje, ale także uzyskać cenne dane analityczne. Te informacje pomagały w dalszej optymalizacji procesów i podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących rozwoju działu logistyki. Proces, jakim jest Awizowanie, przestał być uciążliwym obowiązkiem, a stał się narzędziem do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Historia „LogiSped” pokazuje, jak technologia może wspierać rozwój przedsiębiorstwa.

Jakie funkcje systemu awizacji dostaw skracają czas oczekiwania na rozładunek?
Funkcje planowania i zarządzania przepustowością doków
Jedną z głównych funkcji modułu awizacji dostaw jest umożliwienie rezerwacji konkretnych okien czasowych dla przyjazdów ciężarówek. Przewoźnicy mogą wybrać wolny termin, który pasuje do ich harmonogramu podróży. Sprawia to, że przyjazdy pojazdów do magazynu są rozłożone w ciągu dnia, a nie skupiają się w jednym momencie. Dzięki temu unika się tworzenia długich kolejek ciężarówek przed bramą wjazdową i na placu manewrowym. Gdy ciężarówka przyjeżdża zgodnie z zaplanowanym terminem, jest większa szansa, że rampa rozładunkowa będzie wolna i gotowa do natychmiastowej obsługi.
System awizacji pozwala także na definiowanie pojemności poszczególnych doków rozładunkowych oraz ustawianie reguł. Można określić, ile ciężarówek dany dok może obsłużyć w ciągu godziny. System pozwala też przypisać konkretne doki do określonych typów przesyłek. Zapobiega to przeciążeniu doków i zapewnia, że ciężarówka podjeżdża we właściwe miejsce. Zarządzanie przepustowością doków w oparciu o harmonogram zmniejsza czas oczekiwania na dostępność rampy. Zapewnia, że odpowiednia rampa jest gotowa na przybycie konkretnego pojazdu.
Funkcje widoczności, komunikacji i przygotowania
Moduł awizacji dostaw zapewnia dobrą widoczność harmonogramu dla całego personelu magazynu. Widząc, kiedy dokładnie i jakie ciężarówki przyjadą na rozładunek, pracownicy mogą się lepiej przygotować. Mogą zawczasu przygotować strefę rozładunkową. Mogą też zgromadzić potrzebny sprzęt, na przykład wózki widłowe. Umożliwia to szybsze rozpoczęcie prac zaraz po podjechaniu ciężarówki do rampy. Lepsze przygotowanie przed przybyciem pojazdu znacząco skraca czas potrzebny na faktyczny rozładunek i zmniejsza czas oczekiwania kierowcy.
System awizacji ułatwia także komunikację w czasie rzeczywistym między przewoźnikami a magazynem. Kierowcy mogą zgłaszać potencjalne opóźnienia, a magazyn może informować o wcześniejszym zwolnieniu rampy. Powiadomienia o zbliżających się wizytach utrzymują wszystkich poinformowanych. Ta dynamiczna wymiana informacji pozwala na szybsze reagowanie na zmiany w harmonogramie. Jeśli rampa zwolni się wcześniej, można wezwać kolejną ciężarówkę czekającą na placu. Lepszy przepływ informacji i skoordynowane działania sprawiają, że czas oczekiwania pojazdów na rozładunek jest znacząco skracany.