Na dzień 14.12.2012 r. mamy do czynienia z kilkoma różnymi nowelizacjami ustawy o VAT i przepisów wykonawczych, które są na różnych etapach procesu legislacyjnego. Stosownie do wprowadzonych lub projektowanych zmian przepisów zostały wprowadzone odpowiednie zmiany w funkcjonalności systemu enova w różnych modułach. Firma Soneta przedstawia najistotniejsze zmiany dotyczące programu enova wersja 9.1.4731 z 14 grudnia 2012.
Najważniejsze zmiany w podatku VAT i podatkach dochodowych obowiązujące od 1 stycznia 2013 r.
Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
W zapisach ustawy warto zwrócić uwagę na zmiany dotyczące:
- Zasad stosowaniu kasowej metody w rozliczenia podatku VAT przez małych podatników (art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 86 ust. 16, 17 i 18 ustawy o podatku od towarów i usług). Najistotniejszą zmianą jest zastosowanie pełnej zasady kasowej (bez warunku 90 dni) w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz czynnych podatników VAT. Otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. W przypadku sprzedaży na rzecz pozostałych podatników pomimo braku zapłaty obowiązek podatkowy powstaje w terminie 180 dni od daty sprzedaży. Po stronie podatku naliczonego uregulowanie należności w części daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odpowiadającą części uregulowanej należności. Zmiany w enova w obszarze rozliczeń kasowych wprowadzono następujące zmiany:
- Dodano dwie nowe definicje rozliczeń VAT metodą kasową w dacie zapłaty (dla zakupu i sprzedaży).
- Na definicji powstania obowiązku VAT dla zakupów dodano parametr 'Prawo odliczenia’ pozwalający sterować rozliczeniem VAT dla rozliczeń kasowych wymuszonych dodatkowym warunkiem.
- Dla Małych Podatników wprowadzono dodatkowy mechanizm inicjowania definicji powstania obowiązku VAT dla faktur sprzedaży na podstawie oznaczenia na kartotece kontrahenta. Mechanizm jest włączany poprzez ustawienie w konfiguracji (Ewidencja VAT/Ogólne/Bierny podatnik VAT) innej definicji powstania obowiązku VAT dla kontrahentów oznaczanych jako Podatnik VAT = Nie.
- Zasad dokonywania korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona (art. 89a ust. 1, ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług). Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Zmiany w enova:
- W obecnej wersji programu opisywane korekty można zrobić poprzez analizę należności przeterminowanych i ręczne wprowadzenie dokumentów korygujących w ewidencji sprzedaży.
- W kolejnej wersji (9.2) planujemy wprowadzenie mechanizmów wspomagających przygotowanie korekt rozliczeń VAT w powiązaniu z analizą należności przeterminowanych.
- Zasad dokonywania korekty podatku naliczonego w przypadku nieuregulowania należności w terminie (art. 89b ust. 1, ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług). Zasadnicza zmiana w tym zakresie polega na wprowadzeniu automatyzmu w tym zakresie. Dłużnik ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego bez konieczności otrzymania od wierzyciela powiadomienia o dokonaniu przez niego korekty podatku należnego. W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Zmiany w enova: W obecnej wersji programu opisywane korekty można zrobić poprzez analizę zobowiązań przeterminowanych i ręczne wprowadzenie dokumentów korygujących w ewidencji zakupu. W kolejnej wersji (9.2) planujemy wprowadzenie mechanizmów wspomagających przygotowanie korekt rozliczeń VAT w powiązaniu z analizą zobowiązań przeterminowanych.
- Przypadków, w których dotychczas musiały być wystawiane faktury wewnętrzne, a po zmianie mogą być wystawiane faktury wewnętrzne (art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług). Zmiany w enova: Zmieniono nazwę typów dokumentów z Faktury wewnętrzne na Dokumenty wewnętrzne. Dodano nowe definicje: Dokument wewnętrzny nabycia VAT należny i Dokument wewnętrzny nabycia VAT naliczony.
- Dodania art. 24d do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 15b do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zapisy tych artykułów wprowadzają obowiązek zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwoty wynikające z dokumentów, z których zobowiązania wobec wierzycieli nie zostały uregulowane w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności. Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego wcześniej zmniejszenia. Zmiany w enova w kolejnej wersji (9.2) planujemy wprowadzenie mechanizmów wspomagających przygotowanie dokumentów księgowych korygujących koszty na podstawie analizy zobowiązań przeterminowanych i pierwotnych zapisów księgowych na konta kosztów.
Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Według stanu na dzień 14 grudnia 2012 r. ustawa została przyjęta przez Sejm wraz z poprawkami, które zgłosił Senat i oczekuje na podpis Prezydenta. Zmiany wprowadzenie przepisami tej ustawy wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. lub z dniem 1 stycznia 2014 r. Zmiany w enova: W związku na przesunięcie terminów wejścia w życie przepisów ustawy i braku podpisu Prezydenta, zmiany dostosowawcze w systemie enova będą wprowadzane w kolejnych wersjach.
Projekt z dnia 22 listopada 2012 rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Według stanu na dzień 14 grudnia 2012 r. rozporządzenie w ostatecznym kształcie zostało przekazane do podpisu Ministra Finansów. Najistotniejsze zmiany wynikające z treści rozporządzenia dotyczą informacji, które powinna zawierać faktura. Główne zmiany:
- Umożliwienie wystawiania faktur VAT również zarejestrowanym podatnikom VAT zwolnionym.
- Mali podatnicy, rozliczający się metodą kasową, będą obowiązani jedynie do zamieszczenia w treści wystawianych przez nich faktur oznaczenia „metoda kasowa” w miejsce oznaczenia „Faktura VAT – MP”. Zmiany w enova: Jeśli w konfiguracji zaznaczono parametr „Mały podatnik”, na wydrukach faktur sprzedaży będzie oznaczenie „MP”, jeśli faktura została wystawiona do 31.12.2012. W przypadku faktur wystawionych po tym terminie zamiast tego na wydruku znajdzie się tekst „metoda kasowa”.
- Podatnicy świadczący usługi turystyki oraz dokonujący dostaw, o których mowa w art. 120 ustawy, będą zobowiązani do zamieszczenia w treści wystawionych przez nich faktur odpowiednio oznaczenia „procedura marży dla biur podróży”, „procedura marży – towary używane”, „procedura marży – dzieła sztuki” lub procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki”; utrzymany zostanie w stosunku do tych podatników obowiązek pomijania na fakturze kwoty podatku VAT od marży.
- Na egzemplarzach faktury nie są rozróżniane jako Oryginał/Kopia. Faktury mogą być drukowane w dwóch lub więcej egzemplarzach. Zmiany w enova: Na wydrukach faktur sprzedaży wystawionych do 31.12.2012 będą drukowane słowa „Oryginał”, „Kopia”. W przypadku faktur wystawionych po tym terminie słowa te nie będą drukowane. Tę samą regułę zastosowano w wydrukach dokumentów magazynowych.
- Wprowadzenie możliwości wystawiania faktur uproszczonych w przypadku gdy kwota transakcji nie będzie przekraczać kwoty 450 zł albo 100 euro (jeżeli kwoty na fakturze będą określone w euro), przy zachowaniu równocześnie możliwości wystawienia w takiej sytuacji faktury zawierającej pełną ilość danych, jeśli tylko będzie wola podatnika lub nabywcy. Zmiany w enova: Umożliwiono określanie limitów wartości poszczególnych rodzajów dokumentów w różnych walutach. Limity wartości maja dwa zastosowania. Można zabronić zatwierdzania dokumentu po przekroczeniu limitu, a w przypadku faktur sprzedaży można uzależnić rodzaj wydruku od tego, czy wartość dokumentu przekracza zdefiniowany limit. Dla faktur o wartości poniżej limitu wydruk może być mniej szczegółowy, zgodnie z nowym rozporządzeniem. Wszystkie standardowe wydruki faktur sprzedaży mogą mieć formę uproszczoną, przy odpowiednich ustawieniach w definicji dokumentu, przy czym forma ta może być zależna od wartości dokumentu. Operator nie musi więc wybierać różnych rodzajów wydruku, zależnie od wartości dokumentu.
- Jako nazwę nabywcy na fakturze należy podawać pełną nazwę (dotychczas mogła być skrócona).
- Likwidacja sformalizowanej obecnie procedury i warunków wystawiania faktur przez nabywcę.
- Likwidacja szczegółowych zasad wystawiania faktur w przypadku stosowania przez podatnika cen urzędowych, kwestie sposobu wyliczenia podatku pozostawiono do wyboru podatnika.
- W miejsce obecnej możliwości wystawiania faktur zbiorczych tylko za transakcje dokonane w ciągu kolejnych siedmiu dni zaprojektowano możliwość wystawienia faktur zbiorczych za wszystkie transakcje dokonane w ciągu całego miesiąca kalendarzowego.
- Faktury dokumentujące dostawy wewnątrzwspólnotowe będą mogły być wystawiane nawet do 15. dnia następującego po miesiącu, w którym transakcje te miały miejsce.
źródło: Soneta Sp. z o.o.
Zainteresowany zakupem programu enova ?