ENOVA Księgowość – zmiany w wersji: 8.1.4372 z dnia 2011-12-21
Nowa funkcjonalność
Księgowanie dokumentów: Wprowadzono mechanizm renumeracji i zbiorczego księgowania dekretów będących w buforze dziennika. Czynność dostępna jest na listach Księgowość/Dziennik/Dekrety oraz Księgowość/Dziennik/BO. Mechanizm ten zastępuje dotychczasową czynność pojedynczego księgowania dokumentów ewidencji. Czynność Księguj w ewidencji dokumentów nie będzie dostępna w standardowej konfiguracji programu.
Dekrety: Wprowadzono weryfikator sprawdzający czy data tworzonego dekretu w buforze nie jest wcześniejsza niż data ostatniego dekretu w dzienniku księgowań (na czysto).
Obroty i salda: Wprowadzono dodatkowy mechanizm weryfikujący Business Integrity (BI) działający w zakresie kontroli spójności przeliczania obrotów i sald.
Księgowość budżetowa: W ramach mechanizmów wspomagających pracę w jednostkach budżetowych dostępnych po zainstalowaniu dodatku Soneta.Budżet wprowadzono nowe elementy:
- Zmieniono zakres wspomagania budżetowania. Po wpisaniu w konfiguracji segmentów (Opcje/Księgowość/Ogólne/ Wspomaganie budżetowania…) generowane są zestawy cech do Opisu analitycznego, Płatności, Zapłat, Przelewów i Wydziałów w module Kadry i płace.
- Wprowadzono nowy zestaw segmentów do obsługi budżetów zadaniowych. Segmenty budżetu zadaniowego należy wpisać w konfiguracji w części Księgowość/Ogólne > Wspomaganie budżetowania wg opisu analitycznego. Po wpisaniu segmentów generowany jest nowy zestaw cech do Opisu analitycznego, Płatności, Zapłat, Przelewów i Pracowników.
- Na opisie analitycznym i na zapłatach dodano możliwość wyboru konta zadaniowego (konta ze strukturą analityki wg budżetu zadaniowego). Na podstawie wybranego konta uzupełniane są odpowiednie cechy na opisie analitycznym lub na zapłacie. Pole dostępne na formularzu opisu analitycznego oraz w organizatorze listy (Workers.KontoBudzetoweOpisu.KontoZadaniowe).
- Działanie czynności Generuj płatności na dokumencie ewidencji rozszerzono o kopiowanie cech zawierających informacje o pozycjach budżetu zadaniowego.
- Wprowadzono nowy mechanizm wspomagający rozliczanie wynagrodzeń. Cechy służące przyporządkowaniu wg klasyfikacji budżetowej powinny być uzupełniane na Wydziale. Cechy służące przyporządkowaniu do pozycji budżetu zadaniowego powinny być uzupełniane na Pracowniku. Na podstawie tych cech podczas naliczania list płac uzupełniane są cechy na Płatnościach. Cechy na wydziale i na pracowniku mogą być wykorzystane w schemacie księgowym do list płac jako podstawa odpowiedniego zaksięgowania kosztów wynagrodzeń.
- Wprowadzono nowy mechanizm kopiowania cech z płatności do cech przelewów.
Standardowe słowniki księgowe: Na definicji słowików opartych o główne tabele w systemie dodano możliwość wprowadzenia algorytmu. W algorytmie można np. określić dostępność w słowniku tylko wybranych kartotek kontrahentów spełniających określone kryteria.
Nowa wersja enova 8 |
Oddziałowość rozszerzona: Wprowadzono możliwość przyporządkowywania kont słownikowych do oddziałów wg informacji o oddziale uzyskiwanej z obiektu będącego podstawą tworzenia konta. Aby mechanizm działał według tej zasady, na definicji słownika należy wprowadzić algorytm zwracający informację o oddziale.
Zmiana funkcjonalności
Dekrety: Czynność Stornuj wykonywana na dekrecie powoduje utworzenie dekretu stornującego z oznaczeniem Bufor, a na dokumencie następuje zmiana stanu na Predekretowany. Dokument powinien być ponownie Zaksięgowany. Wprowadzona zmiana umożliwia pozostawienie dekretów stornujących w buforze księgowań i uwzględnienie ich w renumeracji bufora przed ostatecznym zaksięgowaniem dokumentów.
Dekrety: Zmieniono komunikat pojawiający się przy próbie utworzenie dekretu z datą wykraczającą poza dozwolony okres księgowania.
Okres obrachunkowy: Dodano weryfikację podczas wykonywania czynności zamknięcie okresu. Wprowadzana data nie może być późniejsza niż data pierwszego dekretu w buforze księgowań.
Matryce dokumentów: Zmieniono zasady używania kwoty i opisie analitycznym. Można wprowadzić zamiennie kwotę lub procent. Według podanego procentu następuje obliczenie odpowiedniej kwoty na tworzonym opisie analitycznym. Zmieniono również kolejność pól oraz wyłączono zależność edycyjności pól kwota, procent i cecha od wypełnia wymiaru i symbolu. Wymiar i symbol na matrycy mogą być nieuzupełniane jeśli w konfiguracji ustawione są domyślne wartości wymiaru i symbolu.
Zestawienia księgowe: Wprowadzono możliwość definiowania nazwy na pozycjach generowanych dynamicznie na podstawie filtra kont. W nazwie można używać w dowolnym miejscu odwołania do symbolu lub segmentu konta wpisując odpowiednio {SB} lub {SG}.
Eksport do księgowości: Wprowadzono możliwość umieszczenia w pliku z danymi ID bazy źródłowej. ID można wpisać w konfiguracji w części Ewidencja dokumentów/Ogólne.
Generowanie faktur wewnętrznych VAT naliczony: Jeśli na fakturze wewnętrznej VAT należny na elemencie jako rodzaj wybrano Nabywca podatnik, to na fakturze wewnętrznej VAT naliczony ustawiany jest rodzaj Towar.